Qantas se přiklonil k nabídce Boeingu

19.12.2005 - Asie & Austrálie



Australské aerolinie Qantas Airways se rozhodly dát přednost nabídce od amerického výrobce letadel Boeing Co. před konkurenční nabídkou od jeho evropského rivala Airbus SAS. Společnost oznámila, že v blízké době objedná pevně 65 letadel Boeing 787 a na dalších 50 si zajistí předkupní práva. Boeing ve své tiskové zprávě ale uvádí 45 objednávek, 20 opcí a 50 předkupních práv. Katalogová cena letadel je zhruba 13 miliard amerických dolarů, ale je jisté, že Qantas obdržel velmi výraznou slevu. Ještě před ohlášením výsledku tendru, označil prezident společnosti Geoff Dixon nabídky za nejlepší, ze kterých kdy mohl management společnosti vybírat.

Jetstar International - Boeing 787
Boeing 787 v barvách Jetstar International (foto: Boeing Co.)

První letadlo ovšem netradičně převezme v srpnu 2008 nízkonákladová pobočka JetStar, respektive její nová odnož JetStar International. Ta se stane v lednu 2007 jednou z prvních low-cost aerolinií létající na dálkových linkách, v praxi budou nabízené služby kombinací prvků klasické a nízkonákladové aerolinie. Vedení Qantas Airways dalo vzniku nové odnože zelenou jen pár dní předtím, než byl oznámen výběr dodavatele letadel pro tuto pobočku. JetStar International se bude nejdříve specializovat na Dálný Východ. Provoz bude zahájen do destinací, kde lety mateřské společnosti nevykazovaly uspokojivé hospodářské výsledky. Jedná se například o jihokorejské hlavní město Seoul. Posléze by se letadla měla objevit také v Evropě, mimo jiné v destinacích, na kterých samotný Qantas nebyl v minulosti příliš úspěšný.

V případě Evropy čelí Qantas značnému tlaku aerolinií z jihovýchodní Asie a Středního Východu. Ty mohou totiž také přepravovat cestující mezi Evropou a Austrálií pouze s jedním přestupem, a navíc disponují právy k více letům do evropských zemí, což jim poskytuje konkurenční výhodu. Australský premiér již jednou jednal o navýšení letů australských aerolinií do zemí EU, k žádnému průlomu však zatím nedošlo. JetStar International dostanou příležitost létat do současných destinací Qantas Airways, ale z jiných australských měst než ze Sydney. Prezident Qantas Group k tomu uvedl: "Naším cílem je expandovat na mezinárodní trhy s nejvhodnějším produktem. Nezáleží na tom, jestli to budou Qantas Airways nebo JetStar."

Destinace JetStar International by měly být v první fázi v dosahu šesti až deseti hodin letového času. V začátku budou k dispozici čtyři letouny Airbus 330-200, které budou zapůjčeny od mateřské společnosti. Ta kromě nich provozuje ještě dalších sedm Airbusů 330-300. K přechodu na nový typ Boeing 787 by mělo dojít v nejkratším možném termínu. Pokud nebude program vývoje nového letounu nijak zdržen, má být první letoun dodán v srpnu 2008. K JetStar International bude směřovat prvních deset Dreamlinerů. V horizontu pěti let by mělo dojít k postupnému rozrůstání flotily až na 60 letadel tohoto typu.

Prezident společnosti nastínil i hrubý profil nových letů: letadla budou létat v uspořádání ve dvou třídách, Economy a StarClass. Cestující budou moci, bez toho aníž by se starali o svá zavazadla, přestupovat na trans-tasmánské linky JetStar, ale také na spoje některých jiných přepravců. Na palubě bude k dispozici rozšířený výběr nápojů a pokrmů včetně teplých jídel. Ty budou ve třídě StarClass samozřejmostí, v ekonomické za ně budou muset cestující zaplatit. Na palubě bude k dispozici osobní audio-video systém. Cestující budou moci sbírat míle do frequent flyer programu mateřské společnosti za předpokladu, že cestují ve třídě StarClass, nebo mají zakoupenu letenku s tarifem JetFlex (nejdražší tarif v ekonomické třídě). Všechny lety budou označeny i kódem Qantas Airways, což umožní zákazníkům vybírat si své míle formou bonus letů i u této dceřinné společnosti. Pokud bude někdo členem programu Qantas Club, bude mít přístup do VIP salónů, i když zrovna poletí s touto nízkonákladovou pobočkou. Z výše uvedeného je zřejmé, že StarClass bude cestovní třídou srovnatelnou s ekonomickou třídou u ostatních klasických aerolinií, naopak Economy nese prvky známé z nízkonákladové přepravy.

Qantas Airways - Boeing 787
Boeing 787 v barvách Qantas Airways (foto: Boeing Co.)

Vraťme se ale k rekordní objednávce až 115 letadel Boeing 787. Ta zahrnuje jak verzi 787-8, tak větší model 787-9, který bude moci přepravovat o 50 cestujících více na ještě delších tratích. První verze bude schopna pojmout 210 – 250 cestujících a přepravit je na vzdálenost až 15 700 kilometrů. Druhá varianta bude určena pro přepravu 250 – 290 pasažérů na linkách dlouhých až 16 300 kilometrů. U JetStar International budou ale letadla 787-8 uspořádána pouze do dvou cestovních tříd, a tím dojde ke zvýšení počtu sedadel až na 300. Samotné Qantas Airways převezmou první letoun v červenci 2009. Letadla stejně jako u nízkonákladové pobočky poslouží k otevření nových destinací, ale mimo to nahradí ve flotile nyní provozované stroje Boeing 767-300ER, kterých má společnost ve flotile 24 kusů. Kromě toho by se Dreamliner mohl objevit také v barvách Australian Airlines. Budoucnost této pobočky je však po spuštění projektu JetStar International nejistá. Rok zařazení verze 787-9 do flotily nebyl určen. První let tohoto letounu plánuje jeho výrobce až na rok 2011, stejně tak není určen dodavatel pohonných jednotek, výběrové řízení má začít až v příštím roce. Společnost má na výběr mezi motorem GEnx od General Electric a pohonnou jednotkou Rolls Royce Trent 1000, v první fázi chce Qantas Group jednat o 145 jednotkách.

Mimo JetStar International a objednávky letadel Boeing 787 také Qantas oznámily, že prozatím zamítly strategii "hub-busting". Jedná se o zavádění nových ultra-dlouhých letů, které by eliminovaly nutnost mezipřistání. Společnosti šlo především o nabídnutí zcela unikátního produktu non-stop letů na trati Sydney – Londýn a Sydney – New York. Podle svého vyjádření však společnost nenašla takový letoun, který by uspokojil její požadavky. Jedinými kandidáty na provoz těchto linek byla letadla Airbus 340-500Boeing 777-200LR. Kromě toho společnost není přesvědčena, že by dostatečný počet cestujících byl ochoten zaplatit vyšší cenu letenky za pouhých 90 minut ušetřeného času. Qantas Group bude ale i nadále podporovat oba výrobce ve vývoji letadel s ještě delším doletem.

Boj o objednávku od Qantas Airways byl tento rok s největší pravděpodobností posledním výrazným střetnutím mezi oběma světovými výrobci letadel. Ti zaznamenali v tomto roce impozantní nárůst objednaných strojů, Boeing registroval k 30. listopadu 806 objednaných strojů, Airbus měl k 31. říjnu pouze 494 letounů. K tomu se ovšem musí ještě připočítat 157 letadel objednaných během Dubai Air Show, mega-objednávka na 150 letadel od čínských aerolinií a dalších 21 letadel pro Finnair a Phillippine Airlines. Tento rok tak Airbus SAS eviduje zájem o 822 letounů, Boeing je však s 871 letadly stále o něco napřed. Rok 2005 se tak do historie zapíše jako rok velkého oživení poptávky leteckých společností po nových letadlech.

Témata