Argentina se propadla na dno

19.07.2002 - Latinská Amerika



Vše vyplynulo z programu IASA-International Aviation Safety Assessment, v rámci kterého FAA hodnotí schopnost jednotlivých zemí zajistit bezpečnost letecké dopravy podle pravidel ICAO nikoliv FAA samotných. Neznamená to tedy, že argentinští dopravci nejsou bezpeční, ale že Argentina při vykonávání dohledu nad nimi se neshoduje se standardy ICAO. V hodnocení se používá dvou stupňů. Státy v kategorii 1 musí funkci dohlížitele vykonávat aspoň podle minimálních požadavků ICAO, musí mít ve své legislativě zákony umožňující přijmutí doposud nepřijatých standardů ICAO a musí být schopny zajistit tyto standardy v praxi. Dále také musí vykonávat běžné inspekce i stálý dohled a musí mít svůj vlastní program certifikace dopravců, samozřejmě opět ve shodě s ICAO. V neposlední řadě se hodnotí organizační a lidské zdroje nutné k prosazení výše uvedeného. Argentina se zde donedávna nacházela společně s většinou všech státu světa, které byly takto prověřeny, mezi jinými i s Českou republikou.

Do kategorie 2 je pak zařazen každý stát, který nesplňuje jeden nebo více z těchto požadavků. V případě Argentiny to byla konkrétně absence dohlížení na dodržování pravidel tzv. "otevřeného nebe" a také škrty v rozpočtu jež se přímo dotkly řízení letového provozu. Pro argentinské dopravce sestup neznamená stop všem jejich letům do USA, ale zmrazení budoucího možného rozvoje linek. V současnosti provozované linky tedy nebudou tímto rozhodnutím nijak ovlivněny, ale pokud by některé z aerolinek chtěly otevřít novou, či rozšířit nějakou linku vedoucí do USA, musely by to udělat formou wet-leasingu letounu od doslova Spojenými státy licencované společnosti nebo společnosti s původem v zemi spadající do kategorie 1. Tento krok FAA nebyl pro Argentinu žádným překvapením, o čemž svědčí i postup společnosti Southern Wings, která sice plánuje expanzi na trh v USA nicméně právě formou wet-leasingu. FAA přislíbil, že se bude k případu Argentiny, která vyjádřila odhodlání co nejrychleji odstranit všechny nedostatky, pravidelně vracet.

Kategorie 2 není nijak početná. Co se týče jednotlivých oblastí, největší počet států sem spadajících je ze Střední Ameriky následované Jižní Amerikou, kde 7 států je v kategorii 2 a jenom 5 v kategorii 1. Dále se ve "dvojce" nachází, možná překvapivě, pouze hrstka afrických států. Zajímavé je, že například Pákistán nedávno doplnil všechny nedostatky, a je v kategorii 1 společně třeba s Ghanou či Uzbekistánem. Neexistují tedy vůbec žádné předsudky a Argentina se může klidně při dalším hodnocení opět vrátit zpět.

STÁTY V KATEGORII 2 PROGRAMU IASA
Anguilla, Antiqua a Barbuda, Bangladéš, Belize, Bolívie, Cote d'Ivoire, Dominika, Dominikánská republika, Ekvádor, Gambie, Grenada, Haiti, Honduras, Kiribati, Konžská dem. republika, Montserrat, Nauru, Nikaragua, Salvádor, St. Kitts a Nevis, Sv. Lucie, Sv. Vincenc a Grenadiny, Paraguay, Surinam, Svazijsko, Turks a Caicos, Uruguay, Venezuela, Zimbabwe
Zdroj: FAA

Témata